Feestdagen in rouw?

Feestdagen in rouw?

Ook al lijken feestdagen en rouw tegenstrijdig, ieder die een naaste verloren heeft, moet een manier vinden om deze twee samen te laten gaan. Je hoeft natuurlijk niets te vieren, maar het simpele feit dat jij nog leeft en je geliefde niet meer bij je is, maakt dat je je leven op een andere manier zult moeten gaan invullen dan je gewend was. Rouwgevoelens zijn grillig en in tijd onvoorspelbaar...

Hoe kom ik in hemelsnaam die feestdagen door?

Voor mensen die een geliefde verloren hebben is de periode van Kerstmis en Nieuwjaar vaak helemaal geen tijd van vrede, geluk en welbehagen. Wie nooit een zwaar verlies meegemaakt heeft, kan zich moeilijk het onvoorstelbare gemis, het verdriet en de woede voorstellen, die nog versterkt worden bij verjaardagen en rituelen zoals Kerstmis en Nieuwjaar.

Verplichte vrolijkheid...

Onze samenleving gaat ervan uit dat verdriet en gevoelens van verlies in deze periode opzij gezet moet worden, want dat je het feest verpest voor anderen als je laat zien hoe je je echt voelt. Deze 'verplichte vrolijkheid' kan nog meer stress en pijn veroorzaken, omdat de rouwende persoon het gevoel heeft te falen omdat hij of zij geen gelukkig gezicht kan zetten.
De meeste mensen die rouwen kunnen hun verdriet niet zomaar opzij zetten. Ze kunnen hun ware gevoelens misschien wel verbergen, maar ten koste van wat?

Voor veel nabestaanden is Kerstmis een tijd van pijn en stress omdat de realiteit van hun nieuwe leven pijnlijk duidelijk wordt. Het verlies wordt vaak genegeerd of vermeden in een poging om Kerstmis perfect te maken voor anderen. De druk om het gelukkige gezin te spelen met gezinnen  die helemaal niet gelukkig zijn, is vaak heel pijnlijk.

Kerstmis kan nog steeds bijzonder zijn voor jou...

Er zijn nog steeds mooie herinneringen aan voorbije feestdagen, maar de realiteit van de lege stoel op Kerstavond of het gemis van de geliefde persoon om met Nieuwjaar te omhelzen is pijnlijk.
Kerstmis en Nieuwjaar zullen nooit meer hetzelfde zijn na de dood van iemand waar je van hield. Door je verlies te erkennen en door de rituelen in deze tijd van het jaar aan te passen, kan je de feestdagen wat beter doorkomen.
Rouwen tijdens de feestperiode komt er vooral op neer dat je het beeld van 'perfecte' feestdagen moet herzien. Het is belangrijk om in te zien dat jij niet volledig verantwoordelijk bent voor het geluk van anderen, maar ook dat zij jou niet kunnen steunen als ze niet weten welke pijn jij voelt.
Het is verstandig om niet te veel te verwachten van jezelf en van anderen, maar dat vraagt wel wat planning. Kerstmis wordt traditioneel beschouwd als een tijd die doorgebracht wordt met familie en goede vrienden. Hierdoor wordt het feit dat er een speciale persoon mist nog benadrukt.
Tradities  zoals cadeautjes, nabijheid van partners en familie, kerstfeestjes en diners kunnen de indruk geven dat iedereen gelukkig is behalve jij.
Je zult dit beeld op moeten geven en een manier moeten zoeken om deze dagen voor jou een betekenis te geven. En soms betekent dit voor sommige mensen dat ze dit helemaal niet vieren.

Mogelijke manieren om er mee om te gaan:

- Doe iets speciaals ter nagedachtenis aan de persoon die overleden is.

- Brand een speciale kaars die dag of tijdens het kerstdiner.

- Maak of koop een speciale versiering voor die boom die ja aan die persoon herinnert.

- Breng een toast uit op de persoon die je mist, haal herinneringen op.

- Wees niet bang om te lachen als je je goede dingen herinnert.

- Schrijf een brief of een kaart voor de overledene, maak je geen zorgen als je hardop met die persoon wilt praten... gewoon doen. 

- Sommige ouders die een kind verloren hebben, kopen een cadeautje voor de leeftijd die het kind nu gehad zou hebben en leggen dat onder de kerstboom bij een liefdadigheidsactie.

- Sommige mensen willen het graf of een speciale plaats bezoeken om daar rustig aan het verleden te denken.

- Plan alles zorgvuldig, zodat je zo weinig mogelijk stress hebt. Voorzie ook tijd om te 'ontsnappen' als dat nodig is.

- Oefen voor jezelf het antwoord op de vraag waarom je ergens niet aan meedoet.

- Misschien moet je veranderingen aanbrengen aan gewoontes en de manier waarop je dingen normaal doet. Hou het bijvoorbeeld rustig of help bij een liefdadigheidsvereniging.

- Deel de herinneringen, foto's en verhalen met iemand. Huil en lach, het is veel gezonder om je gevoelens te uiten dan om alles weg te duwen.

- Neem wat rust als je daar behoefte aan hebt. Gewoon alleen zijn met je herinneringen en je pijn. Zoek indien nodig professionele hulp.

- Doe iets speciaals voor jezelf, verwen jezelf en geniet van kleine dingen.

 

Bron: www.werkgroepverder.be

Werkgroep Verder is het Vlaams kenniscentrum en samenwerkingsplatform inzake postventie. We willen een dynamische, innovatieve partner en aanspreekpunt zijn waar men als individu, organisatie en bedrijf terecht kan na een zelfdoding. We verspreiden informatie, sen­sibiliseren, doen aan deskundigheidsbevordering, organiseren lotge­notencontact en ijveren voor een respectvolle verantwoorde bericht­geving over zelfdoding in de media. Werkgroep Verder is een project binnen CGG PassAnt vzw en een samenwerkingsverband tussen de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg (FDGG – Zorgnet Vlaanderen), Centrum ter Preventie van Zelfdoding, CAW - Slachtofferhulp, Huis van de Mens, Tele-Onthaal en tal van nabestaanden - ervaringsdeskundigen. 


©2019 Inmemoriam - een initiatief van Mediahuis - Website by Brainlane